10 päeva ratta seljas, 1066 kilomeetrit ratast, 2x maratoni pluss näpuotsaga reibast jalgsimatka ja sörki, uued ketsid ... ja vastamata küsimused.
Viis see on juba nagu kollektsioon … ehk kui internetis
surfates nägin võimalust, et kahe nädala sees on võimalik oma polaarmaratonide
kollektsiooni tõsta kolmelt viiele siis ei kahelnud hetkekski, et see tuleb ellu
viia, aint et kuidas. Googelmapsis vahemaid mõõtes, Bookingus ööbimis võimalusi
otsides hakkas kooruma plaan et seda tuleb teha rattaga … tehtud mõeldud ja nii
läkski … .
Maratonid:
Sallatunturi staadioni moodi asjale oli 11.07 õhtuks kogunenud
keskmise suurusega rahvahulk, kuid Salla
Midnighttrail Marathoni täisdistantsi (korraldajad ütlesid, et „noin
maratooni“) võtsid nende hulgast ette kõigest 14jooksjat 8meest ja 6naist.
Pooliku ja 12,5km ja mõned
kõvemad maratoonarid panid stardist kibekähku minekut nii et mina jäin
jooksjaterivi üsna tahaotsa … kohe selgus ka et ega see miski kerge rada ei
ole, ikkagi korralik maastikumaraton, nõudlike tõusudega ja juurikaid ning kive
täis singlitega. Rada oli maha mõõdetud Sallatunturi ümbruse metsaradadele
kuid õnneks suusanõlvast päris üles saama ei pidanud, kuid ringi (mida tuli
läbida 2x) esimene pool läks tõusvas joones enam-vähem talutavalt kuni siis
umbes ½ peal pärast TP-d algas tõus, mis tõusis ja tõusis ja
tõusis … sellele järgnes muidugi laskumine … olles kasutanud ultrajooksja taktikat
ehk nautides tõuse kui võimalust puhata kepslesin ma laskumise osal kut kitseke
mäest alla, möödudes nii mõnestki kaasvõistlejast. Staadionil laadisin pisut
energiat ning jätkasin juba pisut targemana teekonda, noppides oma teel veel kolm
maasikat … kuid mõõn tabas mindki, mäest alla osa enam nii kepsakalt ei läinud
korra isegi kukkusin, õnneks kividest mööda, pehmele samblale … finishis
selgus, et olen kohal küll neljandana kuid see-eest meeste klassi kolmandana …
aeg 4.44,55. Kaasas oli 1l joogiseljakott vitamiiniveega ja kaks geeli, millest
ühe enne teise ringi ränka tõusu ära tarvitasin. Finishi alasse oli jätnud
endale pudeli Coca-colat, mis poole peal ära juues mõneks ajaks sära silma tõi.
Korraldajate poolt pakuti kolmes TP-s vett ja spordijooki, banaani ja ütlesid
küll et soolakurki, kuid mida nemad soolakurgist teavad, tavaline marineeritud
kurk oli.
Fotod: Salla Midnight Marathon
Pärast maratoni käisin pesemas
kohalikus liikuntahallis, võtsin kerge sauna … mökkisse jõudes ajatasin mökkisauna
jällegi nii et saaks enne hommikusööki veelkord saunatada … ning tõesti ei ole
midagi mõnusamat kui maratonijärgne hommikusaun, hommikuse õlle ja hilise
hommikusöögiga. Kell 1200 toimus autasustamine, sain endale uued NewBalnce
ketsid, olin õnnelik kuni pidin hakkama otsima kohta kuhu need oma rattaküljes
olevate reisikottides paigutada … kohalikud laenutasid veel ühe ekspandrikummi
ning pisut koormakujundust tehes lahenes seegi probleem, et hiljem jälle esile
kerkida, et see jälle ära lahendada.
Foto: Salla Midnight Marathon
Teno Maraton 18.07.2015(Utsjoki) Maratoni konkurents oli veelgi
hõredam kui see oli Sallatunturil. Kohal kaks naist ja kaheksa meest.
Maratoonarite start oli kell 1100 ning seega eriti suurt kisa ja pillerkaart ei
olnud. Võtsin tasa ja targu sisse rahuliku tempo ning jäin jällegi üsna niigi
vähese jookskaterivi lõppu. Rada kulges sedakorda kergliiklusteel ning kui see
ära lõppes siis maanteeservas, oli jällegi tõusude ja langusterohke, joosta
tuli kaks ringi. Esimese ringi lõpuks selgus, et ilmselt elan selle maratoni
ilma suuremate kadudeta üle ning tõstsin pulssi, mis tähendas seda, et tempo
eriti ei langenud ning laskumistel hoopis tõusis pisut. Esikolmik oli ammu juba
oma teed läinud, mistõttu motivatsiooni ja eesmärke otsides leidsin, et pean
mööda saama naiste liidrist, et siis täitsamehena finisheerida, kui see
õnnestus oli käes maratoni 37kilomeeter millele järgnes üsna tavapärane
tempolangus kuid mitte suisahaamer. Finishis 4.koht aeg 3.45,03.
Teoreetiliselt oli ja ka ei olnud
mul võimalust esikolmikusse tulla. Ei olnud seepärast, et kui võitja jooksis
üleüldse 2.46 siis 2 ja 3 koht tulid aegadega 3.26 ja 3.32 ehk isegi ilma
rattamatkata ei oleks ma tihanud aega 3.30 kanti sellel rajal püüdma minna …
teoreetiliselt jälle oli võimalus seetõttu, et teiseks tulnud norrakas pani
ennast kirja alles maratonipäeva hommikul, oleks ta näiteks ½ maratonile või ¼
maratonile läinud, või üldse edasi kaunist loodust vaatama läinud … kes teab,
kes teab oleks minagi siis suituslõhe paki ja veel miskit ninni-nänni saanud …
Seekord lootsin korraldajatele ja
ei pidanud pettuma, joogipunkte, vett ja spordijooki jagus, pressisin 10km enne
lõppu sisse ka ühe geeli. Oli tõeliselt päikeseline ja palav päev.
Teekond: 09.07-10.07
Tallinnast laevaga Helsingisse, sealt rongiga Kemijärvele.
10.07 hakkas polaarmaratonrattamatk, Endomondost abi otsides
selgub, et Garmini GPS sai sisse lülitatud 0910 peatuspaika Lappi Mysteri
Cottagesse jõudmine võttis aega pisut üle 5 ja ½ tunni ja 85km. Ilm oli ilus, paigutis
ja kohatis oli näha päikest, tuul puhus mõõdukas. Esimene pikem peatus sai
tehtud pärast 2 ja ½ tunnist sõtkumist Kursu kandis, tutvusin tee-äärde üles
pandud infotahvliga, limpsisin vett või midagi ja siis edasi Salla/Sallatunturi
poole. Esimese hooga panin ööbimispaigast mööda, kuna silti mis müstilisse
mökkisse oleks juhatanud ei olnud märgata. Täpsemate juhtnööride saamiseks
kontakttelefonil helistades vastati kahtlaselt tuttava aktsendiga soome keeles,
et tuleb tulla sildi juurde, mis Snow Pointi juhatab, pakkusin et võime ehk
vene keeles edasi rääkida vastati kergendustundega, et „davai“. Nii oligi, nõnda hiljuti Soomes paremaid võimalusi otsima
tulnud venelased olid Snow Pointi üle võtnud, et isegi silti veel välja vahetada
pold jõudnudki. Mökki oli korralik, sauna ja telekaga(mis ainult YLE2-te
näitas), puhkasin seal reisiväsimuse välja, et
11.07 maratoni hommikul Salla kandis rattaga tiirutada, poes
head-paremat ja vajalikku osta. Esialgu oli plaan, et käin vaatan ka Vene piiri
äärde, kuid siis mõtlesin, et tarvis on ikka puhata ja taastuda, sest et ega
rongisõidu ajal ikka eriti ei maganud ja väss oli peal. Magasin hoopis mõned
tunnid, et siis õhtupoolikul maastikujooksu varustuse kontroll teha ja kell
2100 Salla Midnighttrail Marathoni stardis olla.
(Kuna tulbid nii kaugel põhjas ilmselt ei õitse siis on need sealkandis õitsema pistetud)
12.07 pärast
maratoni lõpetamist, autasustamist ja kisalounast asusin teele, et jõuda
reisiplaanis ettenähtud Pelkosseniemi lähedale, et leida seal kena ja kuiv
metsaalune ja reisi esimene telkimine teha. Kahjuks ei olnud mul kaasas
korralikku GPSu, kus oleks sees olnud ka Soome kõrvalteed, mistõttu panin
Googlis enda jaoks mahamärgitud teeotsast mööda ja esialgu 89km pikkusest
teekonnas sai 116km pikkune (kokku koos Sallatunturil käimisega 121km ja
12tundi).
Lisaks sellele lõhkusin kiirel kruusateel korralikust mäest
alla laskudes nii tagumise sise- kui ka väliskummi. Pärast mida tuli koormat
pisut ümber tõsta ja ettevaatuse mõttes aeglasemalt laskuma hakata.
Kummivahetus oli põrgupiin, sääsed ründasid igat vähegi paljast kohta, ronisid
suhu ja silma … kuid igastahes enne südaööd jõudsin Pelkossenniemelle, leidsin
pisut eemal külast teeotsa lõpus samblase kuid pisut ka käbise ja juurikase metsaaluse,
suure põhjapõdra ja miljon sääske. Seal õppisingi seda, et telk tuleb
võimalikult ruttu püsti saada, passima ei tohi jääda, kui sõlme lahti või vaia
maasse ei saa, lõpeta ära mine tee üks väike ring ja tule proovi uuesti.
13.07 kuna
eelmine päev oli veninud pisut pikemaks kui plaanitud, ärkasin hiljem ja teele
asusin hiljem. Päeva saldoks kujunes 120+kilomeetrit, millele kulus koos
peatustega aega umbes 13tundi. Lisaks sellele olin eelmise päeva ebaõnne tõttu sunnitud
Sodankylast ostma igaks petteks ühe välisrehvi ning jällegi koormat ümber
jaotama ja rehve ümbertõstma. Sodankyläs sai tehtud ka esimene korralik
poroburksi lõuna, maitses imehää. Õhtuks jõudsin ühte tõeliselt mõnusasse
metsaalusesse kus püstitasin juba selgeksõpitult ja nobedasti telgi pehme
samblaga metsaalusele nii et magama jäämine oli väga mõnus … telgis magamisega
on ainult see jama, et kui peaksid keset ööd pärast mõnetunnist kiiret magamist
üles ärkama siis uuesti uinumine on nõksa keerulisem, ikkagi on kuskile mati
alla käbi või juurikas jäänud, külmaks on läinud või imekombel ellu jäänud
sääsk ikkagi kuskil piriseb. Terve päev puhus vinge põhjatuul, temperatuur
10-12kraadi.
14.07 kergem
päev, vajalik oli jõuda Ivalo lähistele 88km kaugusel asuvasse Näverniemi
mökkilässe. Jõudsin sinna 6 ja ½ tunniga. Mökki oli lihtne, ilma veel ja
kemmerguta kuid sellest hoolimata nautisin täiega saunamajas asuvat sooja dušši,
maapinnast kõrgemal asuvat voodit ja õhtusööki köögilaua taga. Puhus vinge
põhjatuul temperatuur 10-12kraadi.
15.07 Hommikupoolikul
näitas tee-äärne kraadiklaas 7soojakraadi. Plaan nägi ette jõuda võimalikult
lähemale Utsjoki lähedal asuva Kenestupa mökkile, kus mu Teno maratoni eelne
taastumislaager asus. Läbisin 112km ~10tunniga ja jõudsin tõeliselt „in the
middel of nowhere next to nothing“isse. Laagripaiga püstitasin võimalikult mäe tippu
lootuses et seal on ehk tuuline ja seega sääski vähem … kes teab võib-olla
oligi, kuid sellest hoolimata oli neid palju, kuid kätteõpitud osavusega
püstitasin telgi, uinusin kiirelt ja hiljem ei uinunud eriti. Siis sai ka
selgeks, et päike ei looju kuna ööseks pilved taandusid ja telki täitis
polaarpäeva valgus. Puhus vinge põhjatuul, temperatuur 10-12kraadi.
16.07 Kenestupani
oli ~28km, viskasin asjad tõeliselt mõnusasse, kuid järjekordselt ilma vee ja
kemmerguta mökkisse, kus vett soovitati võtta maja kõrval voolavast jõest või
siis pisut eemal asuvast kraanist, kuhu vesi tuli ka otse jõest … ning sõitsin
Utsjokit uudistama, käisin Norras, tegin elu esimesed endlid, enekad või šelfid,
täiendasin varusid, sõin Rasigaistas poronkäristusega pizzat ja sõitsin tagasi
Kenestupale taastuma, kokku tuli reisi ja lustisõitu ligi 86km, millele kulus
üle kümne tunni.
Puhus vinge põhjatuul. Tõepoolest kõik need päevad mis
Sallatunturist põhja sai sõidetud puhus korralik vastutuul. Vastutuul oli nii
vali, et isegi paljudel laskumistel tuli vänta anda, muidu oleks lihtsalt keset
allamäge seisma jäänud. Ainuke vahe oli see, et kui ülesmäge vastutuult oli
kiirus 8-9km/h siis allamäge vändates sai kiiruse 12-13km/h. Hädapätaka tunne
tekkis küll, kuid tuulevaikusesse sattudes või järsema laskumise korral sai
naeratuse ikka lõpuks näkku ja vanderselli tunde peale.
17.07 rattavaba
päev, tõeliselt mõnus ja tarvilik. Tegin kerge polkumatka lähedal asuva Kevo
looduspargi metsradadel.
18.07 hommiku
varavalges (tegelt oli koguaeg vara, hilis või valge valge) sõit Kenestuvalt
Utsjokisse maratonile, kerge uinak õnnestus isegi teha Utsjoe jäähoki meeskonna
riietusruumis. Pärast maratoni saun kohalikus ujulas ja Pub Rasigaista vastas
Anni grillis Ailakasburger (poropihviga) ning
teekond tagasi võis alata. Nagu tähelepanelik lugeja eelnevalt ehk
märkas oli see reisu ainuke soe ja päikeseline päev sooja 19-22 kraadi … päikselise
Lapi suve toovad teadagi kohale … soojad lõuna ja edelatuuled, nii et sõit
jätkus jällegi vastutuules ainukese vahega, et see ei olnud enam külm aga muidu
kõik sama 8-10 km/h ja 12-14km/h.
(Väike keeleharjutus e. saamid õigusabi kuni viimase ajani ilmselt ei vajanud, tundra hoidis kõik suhted paigas ja ajas kõik korda nii et selle kohta ka miskit selget ja lühikest väljendit ei tekkinud).
Mingil arusaamatul põhjusel olin endele teinud üsna karmi
tagasisõidugraafiku e. Kolarisse junabussi peale pidin jõudma 3 ja ½ päevaga,
et neljapäeval juba tööl olla. See tähendas seda, et Teno maratonipäeva saldoks
kujunes 42,2km jooksu ja ~105km ratast seda kõik kokku siis 17tunni ja 13
minutiga. Õnneks oli mul niipalju oidu, et suurema osa reisivarustusest jätsin
Kenestupasse, varjualusesse, et see tagasi teel peale korjata. Ööbimspaik oli
jällegi kuskil „in the middel of nowhere next to nothing“, uni saabus kiiresti
ja läks kiiresti, kuid ilmselt tuli ka tagasi kuna
19.07 olin planeerid sõita niipalju kui torust tuleb
ja jaksan. Jaksasin 183km ja 15tundi. Inaris sai jällegi miski poroburger
söödud, Lapi meened ostetud ning peale südaööd kuskil jõekäärus laager püsti
pandud.
Vahemaad elumärkide vahel on Lapimaal pikad, kilomeetriposte
seal ei tunnistata, iga 10km taga on ainult tahvlike tee ääres mis teatab
näiteks, et Kittilä 164, Pokka 60 ja nii ongi, sa liigud ja liigud aga ei taju
seda sest et nagu ei jõua kuskile, taamal näed lähenemas silda üle korralikku
laia ja kiirevoolulise jõe, kuid mis selle jõe nimi on … Eestis oleks sellise
jõe puhul tegemist kindlasti ühe laiema või veerohkema jõega, kuid mitte
Lappis, mistõttu sellistele tühistele niredele kuskil tagamaal silte külge ei
kleebita … midagi lugeda sai jälle alles ca 10km pärast Kittilä 154, Pokka 50.
20.07 Viimane
tõsisem rattapäev, kilometraaž 106km aega 8tundi … lõbusaks tegin elu endale
sellega, et selle asemel et 2km pikem maa sõita, tõmbasid teekonna kaardil nii,
et Ylläksel tõusin kaunite vaadetega teel 207meetrilt mõne kilomeetriga 403
meetrile, kõndisin üsna palju … kahjuks ei saanud aga nautida pärastist mäest
alla sõitu, kõrvad tuules laperdamas, kuna ratta esipidurid olid mingil seletamatul
kombel üles ütelnud nii et ainult tagumiste piduritega manipuleerides ei
tihanud kiirust üle 30km/h lasta.
Ööbimispaigaks, kus ennast puutumatust tagavarast võetud
riietega jällegi inimeseks muutsin oli igati hubane 7Fells Hostel, õhtust
söömas käisin praegusel aastaajal sealkandis pea et ainukeses lahti oleva
restoranis, mis oli puupüsti täis … lõunatanud olin Levi alpikülas sealgi olid
enamus äride omanikke suveks kalale läinud ainult Subway oli lahti …
21.07-22.07 Inimese
nägu ja olemine ees, võtsin ette viimase kerge rattasõidu, mis kulges enamasti
allamäge ja juba eelmisel päeval alanud taganttuule toel Kolarisse, 35km ja
~2tundi … raudteejaama jõudes oli see suletud, avatud on see ainult
nädalalõppudel, kui rongid käivad … infot junabussi väljumise kohta ei kuskil,
helistan VR asjakaspalvelusse, et mis ja kuidas … ja juna ei lähe läheb
junabussi, aga kustkohast ei tea aga junaasemalt kindlasti mitte kuskilt Kolari
bussijaamast aga kus see on valitetavasti ei tea … rattaga junabussi
valitetavasti ei saa …, eks siis tuli ise hakkama saada, kohalikke käest küsida
ja junabussijuhti härdalt paluda … ei läind väga härdalt tarviski, ei pidanud
rattaidki alt ära võtma mahtus niisama tavaratilasse … igastahes oli mõnus
istuda bussis süüa poest ostetud küpsist ja šokolaadi ning vaadata ning mõelda,
et hea et mina enam sellest mäest millest buss üles rühib üles rühkima ei pea.
Junabussi viis reisijad Kemisse, kus edasi tuli mõne tunni pärast istuda ümber
pärisjunasse, mis Helsingisse viis. Helsingis sain seikluste (no ei tea mida
mõtlesid koormakujundajad nähes poolkinnisel sadamaterritooriumil
rattamatkaselli, T tähega lipik ratta küljes autojärjekorra kõrval seismas … )
kiuste ikkagi laevale ja sealt juba vaikselt ja rahulikult koju.
Söök, kui
teeäärsetest nakkilatest, Essodest ja muidupubidest ostetud poroburksid ja
pizzad ning luksusliku alguse hommikupannkoogid ja praemunad välja arvata siis leidmata kaubandusvõrgust
sobivaid ja maitsvaid pudrusegusid segasin eelnevalt endale kodus hommikusöökideks kaasa
kiirkaerahelvestest, rosinatest, datlitest, gojimarjadest ja
piimapulbrist pudru, millele oli aint vaja peale kallata kuuma vett, läbi segada
ja sööma hakata, (maitses imehää hakka või müüma). Õhtusöögiks segasin kartuli ja tatrahelbed läbi röstisibula ja peeneks hakitud vinnutatud lihaga, pisut
kuivatatud rohelist ka sekka ja maitses imehää hakka või müüma. Teeäärsetest vähestest poodidest ostsin kõrvale miski tuunikala konservi ja näkileiba. Kõrvale jõin hommikuks
kõik ühes kiirkohvi, õhtul maitses kõige paremini kusjuures paljas vesi.
Müstilised kindad... kui õlle-
limpsi- ja jogurtitaara ning muu söögi sodi ja suitsupakid välja arvata siis
kõige üllatavam sodi mis teeääres vedeles olid … üksikud kindad, neid oli
vähemalt 30, mida märkasin … Neil pikkadel rattakilomeetritel mõtisklesin
palju, kust need sinna saanud ja kellest need sinna jäänud on, valdav enamik
nendest olid töökindad (üks kinnas oli roosa lapsekinnas Levi kandis),
arvatavasti on need lennanud siis kas rekkameeste autodelt, olles topitud
kuskile kust neid hea tankimisel võtta ja kätte panna või siis järsku olid need
hoopis põdrakasvatajate omad, kes porosid tundrakarjamaadelt kokku ajades
teeäärseid võrkaedu ümber tõstes neid ära kaotasid … ei tea, ei tea, ei tea kas enam
kunagi rahulikult uinuda saan … üllatavalt palju oli CDplaate ja CDplaatide
karpe ka … miks, kuidas … ?
No comments:
Post a Comment